קצבת תלויים לאלמנה ידועה בציבור

האם אלמנה שחיה כידועה בציבור זכאית לקצבת תלויים ? סעיף 135 לחוק הביטוח הלאומי מתייחס לאלמנה המקבלת קצבת תלויים מכוח פרק ה' לחוק הנוגע לביטוח נפגעי עבודה וכך נקבע בו: "135. אלמנה שחזרה ונישאה (א) חזרה אלמנה ונישאה, תפקע זכותה לקצבה והמוסד ישלם לה מענק בשני שיעורים.... הוראה דומה קיימת בסעיף 255 לחוק, המתייחס לאלמנה המקבלת קצבת שאירים מכוח פרק י"א ושעניינו ביטוח זקנה וביטוח שאירים, וכך נקבע בו: "255. תשלום מענק ... (ב) חזרה ונישאה אלמנה הזכאית לקצבת שאירים, תפקע זכותה והמוסד ישלם לה מענק בשני שיעורים...." ההלכה הפסוקה פרשת עוזי ומיכל (1994) בעניין זה, החלה המחלוקת בין הצדדים שעה שהמוסד תבע מהגב' מיכל דמי ביטוח כמי שאינה עובדת ואינה עובדת עצמאית בגין התקופה שמאוקטובר 1987 עד חודש ספטמבר 1988, תקופה בה שהתה בחו"ל במסגרת עבודת "פוסט דוקטורט". מיכל אפרת טענה כי היא "עקרת בית" וככזו היא פטורה מתשלום דמי ביטוח ואילו המוסד טען כי המונח עקרת בית בסעיף 8 לחוק חל רק על אישה נשואה, שעה שלגב' אפרת יש ידוע בציבור. בית הדין הארצי (דב"ע (ארצי) נ"צ/0-85 עוזי, מיכל- המוסד לביטוח לאומי ניתן ב-18/9/94 פד"ע כ"ז 490) קבע כי לצורך סעיף 8 לחוק מעמדה של אישה נשואה הוא כמעמדה של ידועה בציבור. ביה"ד ניתח מספר הוראת חוק ומצא כי המחוקק רצה להעמיד את ה"ידועה בציבור" במעמד שווה ל"אישה החוקית". בנסיבות אלו לא ניתן ללמוד כי המחוקק התכוון להוציא את עקרת הבית מתכלית זו של החוק, שהיא הענקת זכויות שונות לנשואה כדין ולידועה בציבור. פרשת נחמה (11/2006) גב' נחמה התאלמנה ב - 28/12/76. ממועד זה שולמה לה קצבת תלויים. גב' התגוררה עם מר איתן ונולדו להם שני ילדים משותפים ב- 1985 וב-1987. בחודש 6/03 הפסיק המוסד את תשלום קצבת התלויים מאחר וקבע כי יש להשוות בין אלמנה ידועה בציבור לאלמנה שנישאה בכל הקשור לתשלום קצבת תלויים. בית הדין האזורי קיבל התביעה. בית הדין הארצי דחה את ערעור המוסד תוך אבחנה בין אלמנה שנישאה שלה יש ביטחון כלכלי לעומת הידועה בציבור שאינה זוכה למערכת יחסים קבועה ללא מחויבות. (עב"ל (ארצי) 1407/04 המוסד לביטוח לאומי - נחמה פס"ד מיום 8/11/06). במאמר מוסגר נציין כי פסק הדין ניתן על ידי סגנית הנשיא השופטת ברק ושני נציגי ציבור מול דעתם החולקת של השופטים פליטמן וצור. פרשת סמדר (3/2007) גב' סמדר התאלמנה ביום 27/10/06, והחלה לקבל קצבת תלויים; בשנת 1997 הגב' עברה להתגורר עם בן זוגה, ולהם נולדו שני ילדים ב- 1999 וב- 2003. ב- 16/5/04 הודיע המוסד כי הוא רואה בגב' כאישה נשואה ולפיכך פוקעת זכותה לקצבת תלויים. גב' נועה התאלמנה ביום 15/7/98. לגב' בן זוג עימו התגוררה בביתו. ביום 1/8/02 חתמו בני הזוג על הסכם המסדיר את זכויותיהם וחובותיהם. ביום 24/2/05 הודיע המוסד לגב' על שלילת קצבת השאירים למפרע מיום 1/8/02. בבתי הדין האזוריים התקבלו התביעות, תוך שנקבע כי המחוקק לא קבע מפורשות כי זכותה לקצבת שאירים של אלמנה שהפכה לידועה בציבור תפקע כמו אלמנה שנישאה מחדש. בית דין זה קיבל את ערעורי המוסד בשני התיקים. מסעיף 1 לחוק המגדיר את המונח "אשתו" כ"לרבות הידועה בציבור כאשתו והיא גרה עימו" למד בית הדין כי החוק משווה בין הידועה בציבור לאישה הנשואה וממילא את האלמנה לאלמנה ידועה בציבור. באותו אופן, כשם שבפעם הראשונה לפני התאלמנותה מבעלה, נחשבה הידועה בציבור כאישה שנישאה לו, כך גם בפעם השניה לאחר התאלמנותה, כאשר חדלה להיות אלמנה -בשל חזרתה להיות אשת איש, בין בטקס נישואין דתי ובין כידועה בציבור, היא ראויה להיחשב כמי שנישאה. בית הדין קבע כי התכלית היא אחת, הקצבה - תלויים או שאירים - באה לסייע לאלמנה המנהלת לבדה את משק ביתה. משחזרה האלמנה והקימה משק בית וחיי משפחה עם בן זוג לחיים, אין היא זכאית עוד לתמיכה מחדש בכלכלת הבית. בג"ץ בוארון פינק (9/2010) בפני בג"ץ הונחו עתירות של חמש אלמנות, ביניהן סמדר ונועה, כנגד פסיקת בית הדין הארצי לפיהן אלמנות שהן ידועות בציבור כמוהן כאלמנות שחזרו ונישאו ועל כן אינן זכאיות לקצבת שאירים או קצבת תלויים מכוח בני זוגן המנוחים. בג"ץ דחה את העתירות בקובעו כי תכלית החוק בענפי ביטוח שאירים ונפגעי עבודה היא להגן מפני מחסור כלכלי, שעלול לבוא עקב הפסקת הכנסות כתוצאה ממות המפרנס. כאשר מוקם תא זוגי חדש אם בדרך של נישואין, ואם בדרך של חיים משותפים, פוקעת הזכות לקצבה, מאחר והרציונאל העומד בבסיס תשלום הקצבה אינו מתקיים עוד, שכן האלמן או האלמנה החיים עם ידועים בציבור, כמו גם הנשואים מחדש, נהנים משיתוף בהכנסות ובנשיאה בנטל ההוצאות. על כן נקבע כי יש להחיל דין זהה על אלמנות החיות כידועות בציבור ועל אלמנות שחזרו ונישאו כדת וכדין. (בג"ץ 5492/07, 7677/07, 4820/08 סמדר ואח' נ' בית הדין הארצי לעבודה פס"ד מיום 19/9/10). קצבת תלוייםאלמנות / אלמניםידועים בציבור